GratisConsult GratisConsult GratisConsult
 

Eten en drinken


Ons eet- en drinkpatroon is van grote invloed op de gezondheid van ons gebit.
In vrijwel alle voedingsmiddelen zitten suikers en zetmeel. De bacteriŽn in tandplak zetten de suikers en zetmeel om in zuur. Het speeksel neutraliseert dit zuur weliswaar, maar als u te vaak eet op een dag, dan krijgt het gebit onvoldoende tijd zich te herstellen. Het gaat er niet om hoeveel suiker de drank of voeding bevat, maar hoe vaak uw gebit een dergelijk 'zuuraanval' moet doorstaan.
Probeer dan ook drie maaltijden per dag te gebruiken en maximaal vier tussendoortjes.

In vruchtensap, frisdrank, wijn, etc. zitten naast suikers ook zuren. Dat u die (bijna) niet proeft, komt omdat de zoete suikersmaak overheerst. De zuren tasten het tandglazuur aan, waardoor het gebit slijt. Dit slijtageproces heet tanderosie.
Tanderosie is moeilijk te herstellen. Maar als niet wordt geprobeerd de erosie te bestrijden dan kunnen de zuren het tandglazuur en later zelfs het blootliggende tandbeen oplossen.

Het drinken van water (zonder prik), koffie en thee, uiteraard zonder suiker, zijn niet schadelijk voor het gebit.
In lightproducten en in zoetjes voor koffie en thee, zitten suikervervangers. Deze veroorzaken geen gaatjes. Maar, in lightdrank zit wel evenveel zuur als in gewone frisdrank. De kans op aantasting van het glazuur (erosie) is bij lightdrank dus net zo groot.

Verklein de kans
Om de kans op aantasting van het gebit te verkleinen is het belangrijk niet te vaak dranken te drinken waarin zuren zitten.
Ook mag men minstens een uur voor het tandenpoetsen geen zure drank nemen. Borstel en tandpasta hebben dan namelijk een schurende werking. Poetsen direct na het drinken van een zure drank heeft het risico dat het tandglazuur wordt weggepoetst.

Goed voor uw gebit zijn voedingsmiddelen waarop u flink moet kauwen Ė bruin brood, fruit, rauwe groenten. Deze bevatten geen toegevoegde suikers en door het kauwen stimuleert u speekselvorming. Dat laatste geldt ook voor suikervrije kauwgom.

A A A
Deel |